четверг, 11 декабря 2014 г.

НАРОДОЗНАВЧІ ЕЛЕМЕНТИ У КІНОПОВІСТІ 0.ДОВЖЕНКА «ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА»



Тема: НАРОДОЗНАВЧІ ЕЛЕМЕНТИ У КІНОПОВІСТІ  0.ДОВЖЕНКА          «ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА»
   Мета:      поглибити знання учнів новими фактами з життя          О.Довженка; через народознавчий аспект твору «За­чарована Десна» донести до учнів багатство культури української нації, її традиції; виховувати патріотич­ні почуття на прикладі життя та творчості митця; розвивати навички самостійної роботи учнів над до­датковою літературою, роботою з комп'ютером, ви­разного читання художніх творів; удосконалювати вміння працювати в групах та парах.
 
Обладнання: твори О. Довженка, рушники, ікони, схема на­родознавства, схема-підказка «Виховання дітей на Україні», комп'ютерні презентації.
Тип уроку:   використання знань, умінь та навичок.
ХІД УРОКУ
1. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми уроку
Слово вчителя
Сьогодення потребує від нас відродження національної куль­тури, яке неможливе без системи знань про український народ, особливості його побуту й трудової діяльності, зокрема його основ­них і допоміжних галузей господарювання, домашніх промислів та ремесел, без знання народного одягу, харчування, народної медицини й календаря, а також звичаєвості, уявлень, вірувань, народної моралі, без знання свого роду й родоводу.
II. Осмислення навчального матеріалу
1. Робота з картками методом «Прес»
Як ви розумієте поняття «Народознавство»? Позиція
Я вважаю, що рідна мова, історія, краєзнавство те етногра­фія, народна педагогіка й родинна етнопедагогіка, народні та національні символи -  все це включається в містке поняття «народознавство». (Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.) Обґрунтування
Тому, що «народознавство» походить від слів «знати» і «на­род», а рідна мова, історія, краєзнавство те етнографія і є народ.
(Наведіть причину цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції)
Приклад
Наприклад, «народознавство» — це знання своєї мови, її по­ходження; національні символи (герб, прапор), народні символи (калина, верба); народні пісні та народне вбрання.
(Наведіть фак­ти, які демонструють ваші докази.)
Висновки
«Народознавство» — це вивчення культури та побуту народу. (Узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто це заклик прийняти вашу позицію.)
2. Захист власних думок учнів
Висновок. Народознавство -це вивчення культури та по­буту народу (етнографія) (учні демонструють підготовлені вдо­ма схеми).
III. Сприйняття й засвоєння учнями матеріалу
1. Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми з вами проведемо літературно-народо­знавче дослідження автобіографічної кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна» і доведемо, що автор твору звертається до ви­токів народознавства, згадує про обряди, традиції, звичаї укра­їнського народу.
Працювати ви будете групами, в складі яких є літературо­знавці, етнографи, дослідники, художники-дизайнери та експерт з народознавства — голова кожної групи. (Обов'язки в групі роз­поділяються головою групи заздалегідь.) Саме такий розподіл ва­ших обов'язків допоміг підготувати кожній групі домашнє зав­дання, яке мало дослідницький характер, а про результати вашої спільної праці ми дізнаємося наприкінці уроку.
Кожній групі було задано додому підготувати комп'ютерну презентацію за темами:
Група І— «Фольклор — складова частина знання про народ».
Група II— «Народні прикмети, їх місце у кіноповісті».
Група III— «Обрядові цикли і кіноповість».
Слово вчителя
У «Зачарованій Десні» народне й особисте поставало в рівно­великій гармонійній взаємодії.
У повісті автор показує, як з покоління в покоління передава­лись у сім'ях трударів любов та повага до праці, розуміння пре­красного, народні поняття добра і зла, як поступово відходили в минуле забобони, зникав страх перед невідомим.
З перших сторінок повісті автор вводить нас у світ давни­ни, «...байки й молитви виринають у пам'яті і заполоняють всю ЇЇ оселю, де б не стояла вона...»
Що таке молитва? (Це текст, який читає віруючий до Бога)
Олександр Довженко згадує про це так: «...У неділю перед Бо­гами горіла маленька синенька лампадка...». І читали молитви просячи у Всевишнього здоров'я, щастя, врожаю, покори дітей. (Роздати учням молитви.)
Прочитайте молитви самостійно і скажіть, до кого звертаєть­ся автор кожної з них.
Група І
Отче наш, єси на небесах! Нехай святиться ім'я Твоє; не­хай прийде царство Твоє; нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі. Хліб наш повсякденний дай нам сьогодні; і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим; і не введи нас у спокусу, але визволи від лукавого.
Бо Твоє царство і сила, і слава Отця і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки вічні, Амінь
Група II
Отче наш, Тарасе всемогущий,
 Що створив нас генієм своїм,
На моїй землі, як правда, сущий,
 Б'ющий у неправду, наче грім.
Ти, як море, став широкоплече
Над віками, що упали в грузь.
 Віку двадцять першого Предтече,
 Я до тебе одного молюсь.
(Дмитро Павличко)
Група III
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з лю­бистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на не­бесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній Трійці, що єси Ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія (Катерина Мо­трин).

Учні доводять, що у І групи автор звертається до Всевишнього, у II — автор вважає Богом Тараса, група III доводить, що Бог — це мова. Всі відповіді підкріплюються цитатами (літературознав­ці), малюнками чи наочними доказами (художники-дизайнери).
Слово вчителя
    Знайдіть у тексті те місце, де розповідається про віру діда Семена.
    Чому мати Сашкова називала діда «чорнокнижником»?
Метод «Мікрофон»
«...Ми не вірили матері і захищали діда од її нападів, бо Псал­тир всередині був не чорний, а білий, а товста шкіряна палітур­ка — коричнева, як гречаний мед...»
Письменник пише, що дід його був духом «...Лугу і риби». «..Він не ловив линів у озерах ні волоком, ні топчійкою, а якось неначе брав їх з води прямо руками... Казали, він знав таке сло­во». Може, тому і називала мати діда «чорнокнижником».)
Група І «Фольклор — складова частина знання про народ»
Можливий коментар учнів до презентації
Складовою частиною знання про народ є фольклор з його чис­ленними жанрами: казками, народними оповіданнями, замов­ляннями, побажаннями, прислів'ями, приказками, прокльона­ми, причитаннями.
(Учні згадують, як бабуся лає Сашка за вишматану моркву, підкріплюють свої думки цитатами з тексту)
Сашко натворив «гріхів, оплакує себе. А вдома висить «кар­тина Страшного суду» ( опис картини).
Запитання літературознавців І групи до класу
    Як цю картину сприймала сім'я? (Ніхто не боявся, але кожен мав своє місце на цій картині як запевняла мати)
    А як Сашко спокутує «свої гріхи?» (Вітається зі старим дідом.)
Група II «Народні прикмети, їх місце у кіноповісті»
Можливий коментар учнів до презентації
Особливе місце у «Зачарованій Десні» автор приділяє прикме­там. З давніх часів люди придивлялися до атмосферних явищ, і це зрозуміло.
Стихійні лиха нищили врожаї, руйнували будівлі, розмива­ли шляхи. Так, автор пише, що «...люди по кашлю діда вгаду­вали погоду...»
Чимало прикмет виникало при спостереженні за тваринами, птахами, комахами.
У творі Олександр Довженко згадує про «нетипову ворону», яка каркає на дощ саме у той час, коли починається косовиця. Про «мати-зозулю», яка кує на довгу розлуку при від'їзді з до­мівки Сашка. А голуби є символом чистоти і святості у народ­ному повір'ї.
Запитання літературознавців II групи до класу:
    Як баба звертається до голубів? (Як до святинь, щоб передали її слова Божій Матері)
    Які народні прикмети ви знаєте?
Група III «Обрядові цикли і кіноповість»
Можливий коментар учнів до презентації
Велику увагу український народ приділяв обрядовим циклам: сімейним і календарним.
Коли була Пасха, розлилася Десна. І весь люд сів у човни і по­чав святкувати, але гріх було їсти не свячений обрядовий хліб. Тому чекали попа, який «...Кропив паски і крашанки весняною святою водою...».
Ще у кіноповісті письменник згадує про святий вечір. Свят­кова трапеза напередодні Різдва, яка проходила у сімейному ко­лі, повсюди в Україні мала урочистий характер і виливалася у справжній ритуал.
В Україні існує низька сімейних обрядів: родильні, весільні, поховальні й поминальні.
Запитання літературознавців III групи до класу:
І.Про який обряд згадує письменник у «Зачарованій Десні»? (Поховальний (смерть прабабки))
2. Також у творі є елементи голосіння, знайдіть цей епізод у тек­сті (коли вмерли Сашкові брати)
Слово вчителя.
Бесіда
1.А яких обрядів дотримуються у вашій сім'ї?
2. Погляньте, будь ласка на схему-підказку «Виховання дітей на Україні» (дошка) і спробуйте розповісти про етнопедагогіку.
З.Як виховували Сашка у сім'ї? (Народне виховання вбачало запоруку здоров'я у праці, рухові, свіжому повітрі, воді)
 4. А чи виховують вас у народних традиціях?

IV. Контроль та оцінювання знань
1.  Слово вчителя
Зробіть, будь ласка, висновок, чи ж звертається О. Довженко у «Зачарованій Десні» до витоків народознавства? ( Так. письмен­ник згадує про обряди, традиції, звичаї українського народу)
2. Виставлення та мотивація оцінок.
V.  Домашнє завдання
/ рівень — знайти у тексті легенди, виписати пісні та визна­чити їх жанри.
// рівень — скласти діалог з О. Довженком на тему «Велика Вітчизняна війна у житті великого митця».
III рівень — кіноповість «Україна в огні» в життєвій творчій біографії
О. Довженка.
Додаток
               Зразок учнівської схеми «Народознавство»
Подпись:          мова







               

  

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий