Тема: НАРОДОЗНАВЧІ ЕЛЕМЕНТИ У
КІНОПОВІСТІ
0.ДОВЖЕНКА «ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА»
Мета: поглибити знання учнів новими фактами з життя О.Довженка; через народознавчий аспект твору «Зачарована Десна» донести до
учнів багатство культури української
нації, її традиції; виховувати патріотичні
почуття на прикладі життя та творчості митця; розвивати навички самостійної роботи учнів над додатковою літературою, роботою з комп'ютером, виразного
читання художніх творів; удосконалювати вміння
працювати в групах та парах.
Обладнання: твори О. Довженка,
рушники, ікони, схема народознавства,
схема-підказка «Виховання дітей на
Україні», комп'ютерні презентації.
Тип уроку:
використання знань, умінь та навичок.
ХІД УРОКУ
1. Мотивація
навчальної діяльності учнів.
Повідомлення
теми уроку
Слово вчителя
Сьогодення
потребує від нас відродження національної культури,
яке неможливе без системи знань про український народ, особливості його побуту й трудової діяльності, зокрема його основних і допоміжних галузей господарювання, домашніх
промислів та ремесел, без знання народного одягу, харчування, народної медицини й календаря, а також звичаєвості,
уявлень, вірувань, народної моралі, без знання свого роду й родоводу.
II. Осмислення
навчального матеріалу
1. Робота з картками методом «Прес»
Як ви розумієте поняття «Народознавство»? Позиція
Я вважаю, що рідна мова, історія, краєзнавство те
етнографія, народна педагогіка й
родинна етнопедагогіка, народні та національні символи - все
це включається в містке поняття «народознавство». (Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.) Обґрунтування
Тому, що «народознавство» походить від слів «знати»
і «народ», а рідна мова, історія, краєзнавство те
етнографія і є народ.
(Наведіть причину цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції)
Приклад
Наприклад, «народознавство» — це знання своєї мови,
її походження; національні символи (герб, прапор),
народні символи (калина, верба); народні пісні та народне вбрання.
(Наведіть факти, які демонструють ваші
докази.)
Висновки
«Народознавство» — це вивчення культури та побуту
народу. (Узагальніть свою думку,
зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто це заклик прийняти вашу позицію.)
2. Захист власних думок учнів
Висновок. Народознавство -це вивчення культури та побуту народу (етнографія) (учні демонструють
підготовлені вдома схеми).
III. Сприйняття й засвоєння учнями матеріалу
1. Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми з вами проведемо
літературно-народознавче
дослідження автобіографічної кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна» і доведемо, що автор твору звертається
до витоків народознавства, згадує
про обряди, традиції, звичаї українського народу.
Працювати ви будете групами, в складі
яких є літературознавці, етнографи, дослідники, художники-дизайнери та експерт
з народознавства — голова кожної
групи. (Обов'язки в групі розподіляються головою групи заздалегідь.) Саме
такий розподіл ваших обов'язків
допоміг підготувати кожній групі домашнє завдання, яке мало дослідницький
характер, а про результати вашої спільної
праці ми дізнаємося наприкінці уроку.
Кожній групі було задано додому
підготувати комп'ютерну презентацію
за темами:
Група І— «Фольклор — складова частина знання про народ».
Група II—
«Народні прикмети, їх місце у кіноповісті».
Група III—
«Обрядові цикли і кіноповість».
Слово вчителя
У «Зачарованій Десні» народне й особисте поставало в
рівновеликій гармонійній взаємодії.
У повісті автор показує, як з покоління в покоління
передавались у сім'ях трударів любов та повага до праці, розуміння прекрасного, народні поняття добра і зла, як поступово
відходили в минуле забобони, зникав
страх перед невідомим.
З перших сторінок повісті автор вводить нас у світ давнини, «...байки й молитви виринають у пам'яті і заполоняють всю ЇЇ оселю, де б не стояла вона...»
Що
таке молитва? (Це текст, який читає віруючий до Бога)
Олександр Довженко згадує про це так: «...У неділю перед Богами горіла маленька синенька лампадка...». І читали молитви просячи у
Всевишнього здоров'я, щастя, врожаю, покори дітей. (Роздати учням молитви.)
Прочитайте
молитви самостійно і скажіть, до кого звертається автор кожної з них.
Група І
Отче наш, єси на небесах! Нехай святиться ім'я Твоє; нехай прийде царство Твоє; нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі. Хліб наш повсякденний дай нам сьогодні; і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим; і не введи нас у спокусу, але визволи від лукавого.
Бо Твоє
царство і сила, і слава Отця і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки вічні, Амінь
Група II
Отче наш, Тарасе всемогущий,
Що створив нас генієм
своїм,
На
моїй землі, як правда, сущий,
Б'ющий у неправду, наче грім.
Ти,
як море, став широкоплече
Над
віками, що упали в грузь.
Віку двадцять першого
Предтече,
Я до тебе одного молюсь.
(Дмитро Павличко)
Група III
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути
земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному Олімпі
волелюбності, слави і гордого духу.
Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній Трійці, що єси Ти і
Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія (Катерина Мотрин).
Учні доводять, що у І групи автор звертається до Всевишнього, у II — автор вважає Богом Тараса, група III доводить, що Бог — це
мова. Всі відповіді підкріплюються цитатами (літературознавці), малюнками чи наочними доказами (художники-дизайнери).
Слово вчителя
•
Знайдіть у тексті те
місце, де розповідається про віру діда Семена.
•
Чому мати Сашкова
називала діда «чорнокнижником»?
Метод
«Мікрофон»
«...Ми не вірили матері і захищали діда од її нападів, бо Псалтир всередині був не чорний, а білий, а товста шкіряна палітурка — коричнева, як гречаний мед...»
Письменник пише, що дід його був духом «...Лугу і риби». «..Він не
ловив линів у озерах ні волоком, ні топчійкою, а якось неначе брав їх з води прямо руками... Казали, він знав таке слово». Може, тому і називала мати діда
«чорнокнижником».)
Група І «Фольклор — складова частина знання про
народ»
Можливий коментар учнів до презентації
Складовою частиною знання про народ є фольклор з його численними жанрами: казками, народними оповіданнями, замовляннями, побажаннями, прислів'ями, приказками, прокльонами, причитаннями.
(Учні згадують, як бабуся лає Сашка за вишматану
моркву, підкріплюють свої
думки цитатами з тексту)
Сашко натворив «гріхів, оплакує себе. А вдома висить «картина Страшного суду» ( опис картини).
Запитання
літературознавців І групи до класу
• Як цю картину сприймала сім'я? (Ніхто не боявся,
але кожен мав своє місце
на цій картині як запевняла мати)
• А як Сашко спокутує «свої гріхи?» (Вітається зі
старим дідом.)
Група II «Народні прикмети, їх місце у кіноповісті»
Можливий коментар учнів до презентації
Особливе місце у «Зачарованій Десні» автор приділяє
прикметам. З давніх часів люди придивлялися до
атмосферних явищ, і це зрозуміло.
Стихійні лиха нищили врожаї, руйнували будівлі, розмивали шляхи. Так, автор пише, що «...люди по кашлю діда вгадували погоду...»
Чимало прикмет виникало при спостереженні за тваринами, птахами, комахами.
У творі Олександр Довженко згадує про «нетипову
ворону», яка каркає на дощ саме у той час, коли починається
косовиця. Про «мати-зозулю», яка кує на довгу розлуку при
від'їзді з домівки Сашка. А голуби є символом чистоти і святості у народному повір'ї.
Запитання літературознавців II групи до класу:
•
Як баба звертається до
голубів? (Як до святинь, щоб передали її
слова Божій Матері)
•
Які народні прикмети ви
знаєте?
Група III «Обрядові цикли і
кіноповість»
Можливий коментар учнів до презентації
Велику увагу український народ приділяв обрядовим циклам: сімейним і календарним.
Коли була Пасха, розлилася Десна. І весь люд сів у човни і почав святкувати, але гріх було їсти не свячений обрядовий хліб. Тому чекали попа, який «...Кропив паски і крашанки весняною святою
водою...».
Ще у кіноповісті письменник згадує про святий вечір. Святкова трапеза
напередодні Різдва, яка проходила у сімейному колі, повсюди в Україні мала урочистий характер і виливалася у справжній ритуал.
В Україні існує низька сімейних обрядів: родильні, весільні, поховальні й поминальні.
Запитання літературознавців III групи до класу:
І.Про який обряд згадує письменник у «Зачарованій Десні»?
(Поховальний (смерть прабабки))
2. Також у творі є елементи голосіння, знайдіть цей
епізод у тексті (коли вмерли Сашкові брати)
Слово
вчителя.
Бесіда
1.А
яких обрядів дотримуються у вашій сім'ї?
2. Погляньте, будь ласка на схему-підказку «Виховання дітей на Україні»
(дошка) і спробуйте розповісти про етнопедагогіку.
З.Як
виховували Сашка у сім'ї? (Народне виховання вбачало запоруку здоров'я у праці, рухові, свіжому повітрі, воді)
4. А чи виховують
вас у народних традиціях?
IV. Контроль та оцінювання знань
1. Слово вчителя
Зробіть, будь ласка, висновок, чи ж звертається О. Довженко у «Зачарованій Десні» до витоків народознавства? ( Так. письменник згадує про обряди, традиції, звичаї українського народу)
2. Виставлення та мотивація оцінок.
V. Домашнє завдання
/ рівень — знайти у тексті легенди, виписати пісні та визначити їх жанри.
// рівень — скласти діалог з О. Довженком на тему
«Велика Вітчизняна війна у житті великого митця».
III рівень — кіноповість «Україна в огні» в
життєвій творчій біографії
О. Довженка.
Додаток
Зразок учнівської схеми
«Народознавство»
Комментариев нет:
Отправить комментарий