суббота, 13 декабря 2014 г.

Бінарний урок української мови та олімпійської освіти



Бінарний урок української мови та олімпійської освіти
«Історія естафети олімпійського вогню»
Мета уроку:
 формування зацікавленості учнів у заняттях фізичними вправами та стійкого інтересу до олімпійського руху – провідника миру, духовності, єдності;
 формування мовної культури;
 повторення мовних понять на основі матеріалів про олімпійський рух.
 

ХІД УРОКУ

Учитель1. Добрий день, дорогі діти, шановні гості .
Учитель 2.  Добрий день. Сьогодні наш урок буде трішки незвичайним. Ви вже помітили, що у вас на уроці два вчителя – української мови та літератури та вчитель фізкультури.
Отже, розпочинаємо наш бінарний урок на тему «Історія естафети олімпійського вогню».
Слайд

Учитель 1: ОЛІМПІАДА! Коли вимовляєш це слово, серце наповнюється почуттям свята. Це і є свято. Тисячі спортсменів і міліарди вболювальників спостерігають за невеликою ділянкою землі, в якій фокусується енергетика, котра йде з усіх куточків планети. Спорт на цьому святі – головний персонаж.

Учитель 2. Олімпійські чемпіони стають легендами ще за життя, їхні рекорди підкреслюють не тільки фізичні досягнення, а й високі душевні якості. Саме про високі прагнення особистості спортсмена нагадують нам основні символи олімпійського руху. Ось уже друге століття Олімпійські ігри вражають нашу уяву рекордами і, здавалося б, безмежними можливостями людини. Із місцевої традиції одного народу Ігри стали панконтинентальним святом спорту. І навіть символом сили волі і прагнення до перемоги. У той самий час існує своя олімпійська символіка, переповнена сакральних смислів і овіяна легендами.
Деякі із цих символів сягають своїм корінням в історію Стародавньої Греції, інші повязані уже з олімпійською традицією нового часу.

Згадаймо олімпійську символіку.
Слайди із зображенням олімпійських символів (олімпійські кільця, олімпійський прапор, олімпійська емблема, олімпійський вогонь,

І сталося диво! Вже друге століття
Священний вогонь олімпійський палає.
Мільйони атлетів з усіх континентів
На форум спортивний всіх разом збирає
Щоб мірятись силою, знать, хто найшвидший ,
Хто вище за всіх через планку стрибає
олімпійське гасло, естафета олімпійського вогню, олімпійський гімн, олімпійська клятва)

Учитель 2: Ідея олімпійського вогню на сучасних Іграх, як і багато інших ідей, належить П'єру де Кубертену.
І ось людина – Пєр де Кубертен,
Французький педагог, барон, спортсмен,
З палким натхненням взявся за роботу,
 Щоб відродити славу давніх днів,
Щоб олімпійське гасло засіяло всім
Слайд з портретом П'єра де Кубертена
Слайд з портретом Бутовського

Учитель 1: Зараз ми ознайомимося  з «Одою спорту», яку створив П'єр де Кубертен, а Олексій Дмитрович переклав  на українську мову. Вона складається з 9 частин. Кожен із вас прочитає виразно одну з них . Прочитайте мовчки.
А тепер вголос по черзі.

Підкресліть іменники, якими автор характеризує спорт.

Перевірка виконаного завдання

Учитель 1: Якими прикметниками автор характеризує спорт?

Учитель 1: Якими дієсловами автор користується для визначення тих дій, на які здатний спорт?

Учні зачитують свої відповіді.
Учитель 2: Найпопулярнішим і, мабуть, найдревнішим олімпійським символом є олімпійський вогонь. Віддаючи шану Зевсу та іншим богам, стародавні греки запалювали на олтарях Олімпії священний вогонь, його світло символізувало одночасно і жертву, і божественну справедливість суддівства, і присутність на Іграх самих богів.
Світло цього священного полум’я, його сяйво надихало атлетів на подвиги, а художників і поетів – на створення шедеврів, це був і найсприятливіший знак для укладання вдалих угод і прийняття важливих рішень.
Походження олімппійського вогню пов’язують із легендами про античного героя Прометея. Може хтось нагадає нам цю легенду?

Учень: Згідно з легендою, Прометей викрав вогонь з Олімпу, приніс його, схованого в очеретині людям, і навчив їх користуватися ним.
Історія свідчить про те, що в деяких містах Еллади існував культ Прометея, на його честь проводились «прометеї» – змагання бігунів з палаючими смолоскипами.

Учитель 2: Так мужність легендарного героя і торжество справедливості втілилися в образі смолоскипа, який символізує прагнення до високої мети у боротьбі за справедливість, і породили у людей традицію освячувати Ігри вогнем.
У всіх видах факельних змагань були дві обов’язкові умови для перемоги: швидкість і бездоганна узгодженість у діях учасників команди. Саме ці якості стануть і для нас визначальними. Адже знання і вміння – це основа усіх змагань. Отже, розпочинаємо!

Учитель 1: Починаємо змагання «Мовні прометеї». Дайте відповіді на запитання:
• Що означає вислів “прометеїв вогонь”?
(прагнення до високої мети, до боротьби зі злом, самопожертву заради інших)
• Що таке «стале словосполучення»?
• Як пишуться присвійні прикметники у фразеологізмах, утворених від власних назв?
• Який розділ мовознавства вивчає фразеологізми?
Учитель 2: А зараз до вашої уваги деякі види олімпійських смолоскипів.

 На слайді види олімпійських смолоскипів

Учитель 1: Якщо головний герой естафети – бігун, то її головний атрибут – факел з олімпійським вогнем. Ви зараз можете побачити, що всі смолоскипи  відрізняються один від іншого: факел Ігор 1960 р. нагадує короткий римський меч, що був виготовлений у вигляді пучка тростини, а факел мюнхенської Олімпіади схожий на шпагу. Але, мабуть, ближче за всіх нашій уяві смолоскип, яким
користувалися давні греки – монреальський: чорна горілка на кінці довгої металевої трубки має вигляд жмутка просмоленого клоччя на тоненькому древку.
А ось у 2000 році, коли ви народилися,  олімпіада проходила в Австралії у місті  Сіднеї.

 Пекінський факел висвітлює як китайські традиції і звичаї так і найновіші наукові винаходи. Його виготовлено з легкого алюмінію. Важить він 985г, має форму вигнутого сувою, кінець якого нагадує завиток у вигляді хмарки, що отримав назву «щаслива хмаринка».
Чому хмаринка?

Учень: У китайському мистецтві хмара – дуже древня декоративна прикраса, яка символізує початок гармонійного існування для всіх.
Чому у вигляді сувою паперу?

Учень: Перший папір винайшли в Китаї у 2 ст. А книги, зберігалися у сувоях, які намотували на палиці.
Чому смолоскип червоного кольору?

Учень: Червоний лак винайшли у Китаї. Він захищав предмети від води, подряпин, зношування.

Учитель Останні ХХХ-і олімпійські ігри проходили в Лондоні.
Слайд. Смолоскип ХХХ олімпійських ігор

Учитель 2: Кожного разу під час підготовки факельних естафет розробка носія вогню виявлялась зовсім непростою справою, адже крім оригінальної форми, яка відповідає олімпійській символіці, перед факелом ставилися жорсткі технічні вимоги:
1. Час горіння достатній, щоб бігун міг здолати дистанцію не менше 1км.
2. Полум’я повинне бути добре видимим і не гаснути навіть при сильній зливі чи сильному вітрі.
3. Безпека.
4. Простота у виготовленні й експлуатації.

Слайд.Ссмолоскип Московських олімпійських ігор.

Якщо пригадати факел Ігор ХХІІ Олімпіади 1980 р. у Москві, то його особливість була у тому, що він був не газовим, а піротехнічним, тому і палав яскравим полум’ям, за яким стелився шлейф іскор, це було незабутнє видовище, але дуже небезпечне. Олімпійський чемпіон баскетболіст Сергій Бєлов згадував, як він під час бігу обпалював руки.
До речі, на ХХХ олімпійських іграх Сергій Бубка

Учитель 2: Можливо хтось із вас знає про особливості олімпійського смолоскипа, що використовувався в естафеті олімпійського вогню на ХХІ зимових Олімпійських іграх у Ванкувері?

Учень: На відміну від традиційної форми олімпійського смолоскипу, організатори зимових Олімпійських ігор 2010 року у місті Ванкувер (Канада) створили принципово новий тип смолоскипа, який виштовхує полум'я у вигляді прапора.

слайд
 Учитель 1: Хореографічна постанова святкової церемонії запалення вогню відтворює обряд Стародавньої Греції, згідно з яким олімпійський вогонь приймає так звана Верховна жриця. Вона виходить із руїн храму Гери, розташованого серед археологічного комплексу давньої Олімпії, в оточенні 24 жриць і одного хлопчика.
Так само, як і тисячі років тому, вона у молитвах богам Апполону і Зевсу просить послати на Землю священний олімпійський вогонь.
У цих молитвах є такі слова:
«Хай настане священна тиша,                                                                                       Хай замовкнуть небо, земля, море, вітри,                                                                   Хай замовкнуть гори і крики птахів,                                                                               Бо нас буде супроводжувати Фівос – бог,                                                                  Який приносить вогонь».
Апполон – бог сонця і світла  зішли нам своє проміння і запали священний факел а ти, Зевсе, дай мир усім народам на Землі й увінчай переможців священного змагання».

Заходить учениця з факелом, яка виконує роль Верховної жриці


Учитель . Після звернення до богів Верховна жриця підносить готовий для запалювання факел до параболічного дзеркала, встановленого на олтарі давньогрецького храму Гери. І через деякий час урочистого очікування від сонячних променів народжується олімпійський вогонь.

Учитель 2: Чи знає хто з вас, як олімпійський вогонь потрапляє до головної чаші олімпійського стадіону?

Учень: Вогонь проходить свій шлях від Олімпії до міста, в якому відбудуться Олімпійські ігри, за допомогою смолоскипової естафети та закінчує подорож у великій чаші олімпійського стадіону.
Запалений смолоскип несуть від країни до країни. Коли він переходить від бігуна
до бігуна, то ніби передається почуття миру і дружби.

 Слайдіз текстом  «Вперше олімпійський вогонь спалахнув на амстердамському стадіоні у день відкриття Ігор 1928 року.  Проте знавці олімпійського руху не знаходять підтвердження тому, що цей вогонь був доставлений, як диктує традиція, естафетою з Олімпії. Початок смолоскиповим естафетам, що доставляють священний олімпійський вогонь з Олімпії до міста проведення Ігор Олімпіад, було покладено на Іграх ХІ Олімпіади 1936 р. у Берліні. Відтоді церемонії відкриття Ігор збагатилися хвилюючим видовищем – запаленням вогню на головному олімпійському стадіоні від смолоскипа, що був пронесений естафетою»

Учитель 2: Уважно прочитайте текст. Визначте прикметники, їхні відмінки.
 А тепер перевіримо ваші знання.

Учень: олімпійський вогонь – Н. в.;
на амстердамському стадіоні – М . в.
олімпійського руху – Р. в.
цей вогонь – Н.в.                             
смолоскиповим естафетам – Д. в.
священний вогонь –З. в.
олімпійський вогонь – З.в.
хвилюючим видовищем – О.в.
на головному стадіоні –М. в.
на олімпійському стадіоні - М.в.

Учитель 1: 1936 р. на олімпійський стадіон Берліна вогонь було доставлено з Олімпії. Під час своєї мандрівки з Греції його несли майже 3 000 бігунів, які перетнули сім країн та подолали 3 075 км за 11 днів і 12 ночей. Олімпійська естафета дала життя новому символу та новій олімпійській церемонії.

Учитель 1: Давайте згадаємо, якими шляхами мандрував олімпійський вогонь, щоб потрапити на головну арену Олімпійських ігор:
1960 р. Ігри ХV Олімпіади, Рим – перша телетрансляція естафети олімпійського вогню.
1968 р. Ігри ХІХ Олімпіади, Мехіко – факел повторив маршрут Христофора Калумба, а спортсменка Енрікета Басило стала першою жінкою, яка запалила олімпійський вогонь у чаші стадіону.
1976 р. Ігри ХХІ Олімпіади, Монреаль – смолоскипова естафета побувала у космосі, бо за допомогою лазера через супутник із Олімпії на Американський континент було передано імпульс електромагнітної енергії, який запалив олімпійський вогонь.
1992 р. Ігри ХХV Олімпіади, Барселона – олімпійський вогонь було запалено влучним пострілом із лука палаючою стрілою олімпійського чемпіона Антоніо Реболло.
2000 р. Ігри ХХVІІ Олімпіади, Сідней – вперше олімпійський вогонь було доставлено під водою. Відомий австралійський біолог Венді Дункан несла олімпійський смолоскип по дну океана в районі Великого Бар'єрного рифа біля берегів Австралії.
2004 р. Ігри ХХVІІІ Олімпіади, Афіни – олімпійська естафета здійснила навколосвітню подорож, яка тривала 78 діб під девізом «Передаючи вогонь, об’єднуємо континенти». 3 600 учасників естафети подолали 78 000 км.
2008 р.,Ігри ХХІХ Олімпіади, Пекін – естафета вогню була найдовшою в історії – понад 130 000 км. Вогонь побував на висоті 8 844 км над рівнем моря на найвищій точці Землі – горі Джомолунгма (Еверест).

Учитель 2.А зараз напишемо диктант
У 1912 році під час проведення V Олімпіади у Стокгольмі золота медаль на конкурсі мистецтв у номінації «література» була присуджена  «Оді спорту», авторами якої були зазначені Хохрод і Ешбах. Коли настав час вручення нагород, з’ясувалось, що істинним автором «Оди спорту» є засновник сучасного олімпійського руху П’єр де Кубертен, який подав свою роботу під псевдонімом. У безсмертному творінні він виклав в образній формі свої погляди на сучасний спорт, його призначення та ідеали.

Слайд. Олімпійські талісмани

Учитель 1: Кожні Олімпійські ігри мають свій талісман. Талісманами Пекінської олімпіади були п’ять ляльок, які гостинно зустрічали учасників Ігор.  Вперше в історії українського спорту олімпійська команда України має свій талісман – пару симпатичних лелеченят. За давнім повір'ям вони приносять щастя та удачу.

Учитель 2. Тож бажаю вам удачі у виконанні наступного завдання.
Перед вами текст. Чи може не текст? Доведіть це.

Учитель 1: Олімпійський вогонь пронесли через 113 китайських міст і 22 зарубіжних. Це найдовший маршрут в історії Олімпійських ігор, в якому задіяли найбільшу кількість людей. Естафета олімпійського вогню “Подорож гармонії” тривала 130 днів, упродовж яких олімпійський вогонь пройшов відстань 137 тисяч кілометрів, через п’ять континентів та 26 країн. 25 березня 2008 року олімпійський вогонь запалав у Греції і розпочав свій шлях до столиці Ігор.

Учитель 2: Знайдіть числівники. Розбираємо кожний числівник за розрядами і групами.

Відповіді учнів:

Учитель 1: А тепер підведемо підсумки нашого уроку.
Кросворд
Гра «Вірю, не вірю»

Чемпіоном визнано __________________________.
Призерами стали _____________________________________.
Учитель . Час летить – його не зупинить!
                    І, можливо, в добрий час
                    В гордій формі олімпійця
                    Вийде хто-небудь із вас.
Учитель.  Бурхливі старти вже позаду.
                   Прощатись нам прийшла пора.
                   Вогонь пішов уже до спаду.
                   Урок закінчувать пора.

Літа минуть, ці діти підростуть
Злетить пташина зграя в піднебесся.
Та з древньою Елладою їм зустріч не забуть,
Знайомство з Кубертеном – чоловіком честі.
Цю пам’ять хай вони несуть в літа,
А «Ода спорту» хай життєвим стане кредо!
І олімпійське гасло хай ніколи не згаса,
На олімпійське всі нехай рівняються знамено!


До нових зустрічей, друзі!
Чекаємо вас на нових стартах!

Комментариев нет:

Отправить комментарий